Miega dullums

2013.09.30. 14:51

Apzinoties miegaina autovadītāja bīstamību, Latvijā jau ilgāku laiku tiek veikti pētījumi, kura nolūks ir noteikt autovadītāju noguruma pakāpi.

Igaunijas-Latvijas-Krievijas programmas projekta “ESTLATRUS TRAFFIC” laikā notika vairākas satiksmes drošības akcijas – “Atpūties un brauc”, “Tētis, mamma un es – aizsargāta ģimene”, “Drošais ritenis”, “Mīli dzīvi” un arī akcija „Nebrauc miegains!”, kuras ietvaros, sadarbībā ar CSDD Rēzeknes reģionālo nodaļu un Latvijas Valsts robežsardzi, Terehovas robežkontroles punktā tika veikti miegainības mērījumi, sevišķu uzmanību pievēršot smagā autotransporta vadītājiem.

Miegainības mērījumus veica Stradiņa universitātes Cilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedras docente Maija Rumaka un noguruma pētnieks Vilnis Pļaviņš.

Miegainības mērījumos labprātīgi iesaistītajiem autotransporta vadītājiem bija jāatbild uz vairākiem jautājumiem par atpūtas un braukšanas režīmu un īpaši aprīkotā autobusiņā ar speciālas aparatūras palīdzību viņiem tika veikts 11 minūšu ilgs mērījums.

Mērījuma laikā autovadītājiem tika uzliktas speciālas brilles, ar kuru palīdzību tiek reģistrētas acu zīlīšu spontānās svārstības.

Pētnieki atzina, ka uzrunātie autovadītāji esot bijuši atsaucīgi, vienīgās atrunas – laika trūkums un nezināšana par mērījumu veikšanas procedūru. Diemžēl, rezultāti nebūt nav iepriecinoši.

Akcijas laikā Terehovas robežpārejas punktā miegainības mērījumi tika veikti 8 autovadītājiem vecumā no 20 līdz 40 gadiem un trešajai daļai no viņiem konstatēts paaugstināts vai pat ļoti paaugstināts iemigšanas risks.

„Apmēram tāda pati situācija valstī ir bijusi arī citus gadus”- skaidro Rīgas Stradiņa universitātes pasniedzēja Maija Rumaka – „autovadītāji, kad viņiem parāda testa rezultātu, uzveļ vainu lielajai slodzei”.

Nenoliedzami, profesionālie autobraucēji, kas pielāgojušies nogurdinošajiem pārbraucieniem, ir izturīgāki, tomēr „miegu ne ar ko citu nevar aizstāt. Kustēšanās, kafijas dzeršana, skaļa mūzika vai sarunas – tie ir tikai īslaicīgi, reti kad efektīvi risinājumi. Vislabākais ir piestāt ceļa malā un neilgu laiku pagulēt vai arī uzticēt auto vadīšanu citam cilvēkam, kurš nav noguris”- uzskata pētniece.

„Katrs 11-tais autovadītājs brauc noguris”- turpina miegainības pētnieks Vilnis Pļaviņš- „bieži vien nav no svara, vai dienu sēdējis ofisā, vai veicis vairākus simtus kilometru.”
Autovadītājs M., uzrunāts pēc miegainības mērījumu veikšanas, atzīst „Pierod pie tā stāvokļa, ka esi noguris. Šodien esmu tāds pats, kā vakar, tas ir normāli.”

„Tas ir mūsu bizness. Izdzīvošana. Ko citu lai dara?” – teic testā iesaistītais V.
Miegainība un nogurums ir mūžīgie tālbraucēju šoferu „pavadoņi” – rindas robežšķērsošanas punktos, garie nakts pārbraucieni, hroniska neizgulēšanās – tas viss summējoties rada paaugstinātu riska pakāpi.

Par akcijas vadmotīvu ir kļuvis sauklis: “15 minūtes miega var izglābt Tev dzīvību!”, speciālisti ir pierādījuši, ka nepieciešams vien ceturksnis stundas, bet ne vairāk ilgs miegs, pēc kura nogurušie autovadītāji var turpināt ceļu, „jo, guļot ilgāk, var iestāties „miega dullums””- teic Maija Rumaka.

Akcija ir pierādījusi, ka visbīstamākās sekas var radīt nevis īslaicīgs miega trūkums, bet hroniska, ilgstoša neizgulēšanās.
Diemžēl vairāk nekā 90 % no riska grupas šoferiem šo problēmu neapzinās. Neizgulējies un noguris autovadītājs reaģē lēnāk, nespēj laikus pieņemt lēmumu vai pat uz sekundi iesnaužas. Miegains šoferis tiek pielīdzināts iereibušam autovadītājam.
Igaunijas-Latvijas-Krievijas programmas projekts “ESTLATRUS TRAFFIC” laikā no 2012.gada līdz 2014.gadam tiek realizēts ar mērķi satiksmes drošības uzlabošanai Igaunijas-Latvijas-Krievijas pierobežā. Projekta partneri ir Igaunijas, Latvijas un Krievijas pašvaldības un satiksmes drošības dienesti.

Inga Kavinska
Latvijas-Igaunijas-Krievijas programmas projekta “ESTLATRUS TRAFFIC” sabiedrisko attiecību speciāliste
Eiroreģiona „Ezeru zeme” Latvijas birojs
Mob. +37126163661
E-pasts: inga.kavinska@kraslava.lv